• 15 اردیبهشت 1400
  • admin
  • 0

جرم نسوز سبک و عایق

جرم نسوز سبک و عایق (به انگلیسی Lightweight Insulating Concrete) و به اختصار (LWIC) ماده‌ای‌ست که به عنوان عایق بکار میرود. همچنین این ماده برای حفاظت از سقف های شیب دار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بزرگترین کاربرد این جرم به عنوان پایه سقف و عایق حرارتی برای ساختمان‌های صنعتی و تجاری با سقف‌های شیب کم است.

ساختار جرم نســــوز سبک و عایق

LWIC ترکیبی از اجزا هستند که هر کدام عملکرد خاصی دارند. بستر، بتن عایق سبک و پلی استایرن قالب‌گیری شده (MEPS) یک سیستم LWIC ایجاد می‌کند. زیرلایه این ساختار ممکن است پوشانه فلزی گالوانیزه (ترجیحاً دارای شکاف پایین)، بتن سازه ای (ریخته شده در محل یا پیش ریخته گری)، یا یک غشای سقف ساخته شده سالم باشد. عملکرد سیمان در LWIC این است که اجزاء را به یکدیگر متصل کرده و استحکام ایجاد کند. سیمان مورد استفاده در LWIC سیمان پرتلند است.

اصول طراحی

اساس طراحی سیستم LWIC، کپسوله کردن عایق MEPS با بتن عایق سبک است. در همه طرح‌ها، یک لایه بتن عایق روی زیرلایه اعمال می‌شود که معمولاً به آن پوشش دوغابی می‌گویند. در بیشتر موارد، بردهای MEPS در این لایه اول تعبیه شده است.

ضخامت تخته MEPS برای ایجاد شیب مثبت به زهکش پلکانی شده است. شیب در درجه اول با قرار دادن ضخامت پله پله از تخته eps تعبیه شده در دوغاب بتن ایجاد می شود. تغییر ضخامت پوشش بالایی LWIC، شیب مثبت نهایی را ایجاد می کند. در نهایت، یک لایه پوششی از جرم نسوز سبک و عایق برای ایجاد یک سطح یکپارچه شیبدار صاف برای اجرای غشای سقف اعمال می شود.

LWIC بیش از ۶۰ سال است که مورد استفاده قرار گرفته است. سیستم های LWIC ابزار همه کاره ای را برای ارائه شیب به زهکشی در اختیار طراح قرار می دهند. استحکام فشاری بالا و پایداری ابعادی آن‌ها پشتیبانی از سیستم غشایی سقف را فراهم می‌کند و تنش‌های وارد شده به غشاء را در اثر حرکت ابعادی به حداقل می‌رساند. تنش های حرارتی ناشی از تغییرات دما نیز به دلیل جرم LWIC کاهش می یابد.

کاربردهای جرم نسوز سبک و عایق

عایق کردن سقف‌های با شیب کم

تازه نگه داشتن سقف‌ها و محیط های بسته برای حفظ عایق بودن

رسانایی حرارتی کم

ضد آتش و شعله

جرم نسوز سنگین

جرم نسوز سنگین (به انگلیسی Dense Castable) و به اختصار (DC) ماده‌ای‌ست که به عنوان عایق بکار میرود. در واقع این محصول به دلیل داشتن خواص فیزیکی و شیمیایی مخصوص به خود برای ایجاد ساختارهای مقاوم در برابر گرما که باعث حفظ و عایق بندی می شوند مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به مقاومت بالای این محصول در برابر گرما و شوک حرارتی، میتوان از آنها برای ساخت کوره استفاده کرد.

تفاوت جرم نسوز سبک با سنگین:

جرم‌های نسوز سنگین در مقایسه با جرم های عایق سبک، ‏‌دارای دانسیته بالاتر و درصد بیشتری از آلومینا می‌باشند.

کاربردهای جرم‌های نسوز سنگین

در اطراف لوله های دیگ بخار آب

حباب خاکستر بویلر

اسکله ها

پایین اتومبیل

مخازن آب بندی در کشتی های FCCU

مشعل بلوک

مواد توری متالورژی

جرم های نسوز پاشیدنی (Refractory Gunning mix):

مخلوط فیزیکی مواد اولیه نسوز و یک سری افزودنی‌ها را خاک نسوز می‌گویند و از نظر مواد اولیه یا خشک و تر بودن به چند دسته تقسیم می‌شوند و معمولا به روش پاشیدن با دستگاه و ویبره کردن مصرف می‌شوند. در صورتی که این مخلوط به روش پاشیدن مصرف شود به آنها جرم های نسوز پاشیدنی می‌گویند.

مخلوط فیزیکی مواد اولیه نسوز و افزودنی‌ها که برای اجرای نسوز با روش گانینگ (پاشیدنی) طراحی شده به طوری که خاصیت هیدراسیون داشته باشند،ذدر بازار به آنها بتن نسوزگان می‌گویند اما فرق اساسی با بتن معمولی دارند و بعضی مواقع تا ۱۰-۱۵ نوع مواد مختلف را تشکیل می‌دهند. مانند جرم های پاشیدنی معمولی، کم سیمان، خیلی کم سیمان.

ساختار جرم های نسوز پاشیدنی

جرم های نسوز پاشیدنی شامل خاک‌های سیلیسی، خاک‌های اسپینل، افزودنی‌ها و روان کننده‌ها، هستند و برای نسوزکاری کوره‌های بزرگ، سقف و دیواره‌های بلند کوره، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثریت جرم های گان بر پایه سیمان‌های آلومینات کلسیم (CAC) هستند.‌ هیدراتاسیون سیمان سـریع بوده در هنگـام مخلـوط کـردن جـرم بـا آب شـروع شـده و هیـدرات‌هـای مختلـف آلومینـات کلسـیم بـا دمـا تشکیل می‌شوند که به نسبت آب‌ و ناخالصی‌هـا بسـتگی دارد. رطوبت نسبی ‌و مقـدار SiO2/CaO فـاکتور بسـیار مهمـی در انـدازه گیـری‌ مقدار ویسکوزیته فاز مایع بوده که بر خـواص اسـتحکام گـرم و مقاومـت خمشـی نسـوز تـأثیر زیـادی خواهـد ‌داشت.

کاربرد جرم های نسوز پاشیدنی

جرم های نسوز پاشیدنی شرکت نپتا از خواص بسیار قابل توجهی نسبت به اجرام معمولی برخوردارند از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قابلیت طراحی خاص برای هر مشتری و هر تجهیز طبق درخواست مشتریان

نصب راحت و سریع به خصوص در جرم های گانینگ (پاشیدنی) و جرم های  Self-Flow یا خود روان (بدون نیاز به ویبره)

مقاومت‌های منحصر بفرد در مقابل سایش؛ تابش، خزش، نفوذ مواد خورنده و دیر گدازی از جمله جرم های Sic‌‌، کرومیتی و . . .

انعطاف در دانسیته و تولید جرم های عایق پیشرفته از جمله جرم های Low Iron (‌کم آهن‌) و جرم های سبک شاموتی، پرلیتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *